Аборигени Австралії залишили послання людству: про що розповіли наскельні фігури віком 7 тисяч років
У північно-східному Кімберлі археологи виявили унікальний стиль наскельного живопису, який створювали аборигени в середині-пізньому голоцені, тобто приблизно від 7 до 3 тисяч років тому. На відміну від раніше відомих традицій, ці зображення вирізняються чіткими лініями, статичними позами та мінімалістичним виконанням. Вчені вважають, що така візуальна мова є не свідченням занепаду, а адаптацією до змін довкілля та способу життя.
Дослідження, яке виявило новий стиль наскельного мистецтва аборигенів Австралії — Linear Naturalistic Figures (LNF), — було проведено доктором Аною Паулою Моттою у співпраці з корпорацією аборигенів Balanggarra.
Результати опубліковані в журналі Australian Archaeology.
Раніше подібні зображення з простими лініями помилково відносили до стилю IIAP (Irregular Infill Animal Period), що датується близько 17 000 років тому.
Читайте також: Стародавні вартові Карибів: вчені натрапили на скам’янілі останки хижаків, які правили островами мільйони років тому
Однак LNF не вписувався у канони IIAP(Irregular Infill Animal Period), бо зображення мали чіткий контур, мінімум внутрішнього промальовування, і тварини найчастіше зображувались в профіль.
У чому відмінності нового стилю
- стиль варіюється від анатомічно точних до геометризованих фігур;
- тварини (найчастіше – кенгуру і валлабі) намальовані тонкою лінією, без складної заливки;
- пози тварин більш статичні, а не динамічні, як у більш ранніх робіт;
- деякі зображення дуже геометричні, інші – детально анатомічні.
До того ж картини часто накладені поверх старіших стилів (IIAP, Gwion, Static Polychrome), але під малюнками в стилі Ванджина, які належать уже до історичної епохи.
Що це може означати
На думку дослідників, спрощення зображень не було ознакою занепаду, а навпаки — свідомим художнім рішенням.
Як пояснює Ана Паула Мотта, у той час відбулися значні зміни: стабілізувався рівень моря, з’явилися нові методи обробки каменю, а культурне розмаїття в регіоні зросло. В цих умовах мистецтво почало виконувати нову функцію — допомагати людям адаптуватися до змін у довкіллі та суспільстві.
Зображення тварин (особливо сумчастих) могло відображати не тільки повсякденне життя, а й глибинні зв’язки між людьми та природою. В уявленні аборигенів тварини, рослини та люди мають спільне духовне джерело, а їхні зображення на скелях слугували вираженням родової ідентичності, зв’язків із територією та ритуальної значущості.
Читайте також: Давні мікроби Землі підказали, де шукати життя в системі Сатурна
У підсумку вчені заявили, що мають справу з новим вираженням візуальної мови давніх спільнот, яке з’явилося в ключовий момент їхнього розвитку. Все вказує на те, що аборигени повернулися до зображення близьких їм істот — тварин, із якими їх пов’язувала глибока внутрішня спорідненість. Стиль LNF можна сприймати як своєрідний щоденник епохи змін — відбиток світогляду людей, що переживали великі трансформації.