Неперевершена картина “Зоряна ніч” від Вінсента Ван Гога знову на хвилі обговорень. Нещодавно дослідники зробили вражаюче відкриття, стверджуючи, що на створення цього шедевра могло вплинути надзвичайне шоу, пов’язане з відкриттям Ейфелевої вежі, пише focus.ua.
Нове бачення шедевра
Мистецтвознавець і арт-критик Джеймс Холл поділився своїми спостереженнями щодо “Зоряної ночі”, пояснюючи, як ця робота може бути відображенням враження від відкриття Ейфелевої вежі. За його словами, живописець почав працювати над картиною в червні 1889 року, буквально після того, як пам’ятник став центром уваги на Міжнародній виставці.
Дослідники підкреслюють, що відкриття вежі супроводжувалося незабутнім шоу з феєрверками та електричним світлом, які, за словами Холла, відгомонюють у “музиці зірок, неба та хмар” на полотнах Ван Гога.
Кипарис та обеліск
Мистецтвознавець зазначив, що для Ван Гога кипарис став своєрідною альтернативою Ейфелевій вежі. “Зоряна ніч” може бути сприйнята як сільський та космічний відгук на світлове шоу, яке вразило парижан. Ван Гог писав брату Тео про своє захоплення кипарисами: “Я хотів би зробити з ними щось на зразок полотен соняшників…” – передає Холл слова художника.
Вплив культурних подій
За словами Холла, Ван Гог часто ідеалізував стародавній Єгипет, в той час як Ейфелеву вежу рекламували як символ технологічних досягнень, перевершуючи навіть стародавні піраміди. Щоб краще зрозуміти цей зв’язок, варто зауважити, що в 1886 році, коли художник переселився до Парижа, був оголошений конкурс на будівництво вежі.
Цікаво, що проєкт, який здобув перемогу, розробив відомий інженер Гюстав Ейфель. А вже в 1887 році в ЗМІ з’явилися публікації, де багато видатних художників і письменників вважали вежу “безглуздої конструкцією”. Проте, незважаючи на критику, конструкція почала домінувати над пейзажем Парижа вже до моменту, коли Ван Гог залишав місто в лютому 1888 року.
Експресія природи та історії
На завершення своєї розмови Джеймс Холл зазначив, що “Зоряна ніч” Ван Гога слугує своєрідною відповіддю на величезний металевий монстр, якою стала Ейфелева вежа. Кипарис у його картині підноситься над Сен-Ремі, змагання з 300-метровою Ейфелевою вежею, яка, у свою чергу, прагнула перевершити все, що створили єгипетські майстри.
Ці неймовірні спостереження відкривають нову грань в осмисленні одного з найвідоміших творів мистецтва усіх часів, поглиблюючи наше розуміння зв’язку між мистецтвом і технологіями.