Фахівці розгадали одну з найвідоміших загадок європейського мистецтва середньовіччя
Експерти розгадали загадку Мануїла Панселіна
Одна з найдивовижніших особистостей середньовічного мистецтва, живописець та іконописець Мануїл Панселін, можливо, нарешті вийшла з тіні. За повідомленням The Independent, сучасні методи, запозичені з криміналістики, допомогли вченим розкрити цю давню загадку.
Людяність у суворості мистецтва
Панселін, відомий як “батько західного живопису”, вніс елементи людяності в православне релігійне мистецтво, відзначаючи простоту та глибину. Попри його вплив, особистість художника залишалася невідомою на протязі століть. Тепер же дослідники припускають, що ім’я Мануїл Панселін могло бути прізвиськом, яке витіснило справжнє ім’я митця.
Історія робіт Панселіна
Роботи, створені в період кінця XIII – початку XIV століть, вражали якістю та майстерністю. Вони стали основою для імперії, що охоплювала Європу та Азію, проіснувавши від падіння Риму до захоплення Константинополя турками-османами у 1453 році. Професіонали вірили, що прізвище Панселін, що перекладається з грецької як “повний Місяць”, може бути пов’язане з представником Македонської школи живопису, що діяла в Салоніках.
Нові дослідження відкривають нові факти
Нещодавно проведене дослідження зіставило Панселіна з художником македонської школи Іоаннісом Астрапасом. Судова експертка Христина Сотіракоглу аналізувала написи в рукописі, що, за попередньою інформацією, належить Астрапасу, з символами на церковному розписі, який раніше вважався видатною роботою.
Відкриття, що змінюють історію
Отець Космас Сімонопетрітіс, колишній старший адміністратор гори Афон, підкреслює важливість нових знахідок. Він стверджує, що відкриття Сотіракоглу, а також його власні дослідження, додають нові штрихи до портрета Панселіна: “Панселін був реальною людиною, а його ім’я — лише прізвисько, під яким став відомий Іоанніс Астрапас”, – сказав він у розмові з журналістами.
Сумніви та нові можливості для досліджень
Не всі науковці поділяють однозначні висновки. Професор візантійського мистецтва Константінос Вафіадіс вважає, що в роботі над картинами в Протато могли брати участь декілька художників: “Я вважаю, що частина картин належить Астрапасу, проте багато ікон ще не були досліджені, і це відкриває нові можливості для науковців”, – зізнався він.
Складнощі дослідження
Експерти зіткнулися з тунелем скандалу: жінкам заборонено входити на гору Афон понад тисячу років. Це ускладнило роботу Христини Сотіракоглу, яка змушена була вивчати мистецтво виключно за фотографіями.
Таким чином, незважаючи на значний прогрес у дослідженнях Мануїла Панселіна, ще багато питань залишаються відкритими. Науковці сподіваються, що подальші знахідки можуть пролити світло на загадкове життя цієї видатної особи.