Вестерфельд. Панорама Києва 1651 рік. Фото Facebook
Нещодавно працівники Національного музею історії України відкрили для відвідувачів рідкісний золотий медальйон, знайдений у складі одного з найбагатших скарбів середньовічної Русі. Про цю сенсаційну знахідку повідомили на офіційній сторінці музею у Facebook.
Сам скарб було виявлено ще 1900 року неподалік села Сахнівка на території сучасної Черкащини. Основну частину дорогоцінностей придбав відомий київський меценат і колекціонер Борис Іванович Ханенко. Сьогодні всі артефакти, серед яких особливо вирізняється цей медальйон, зберігаються під опікою Національного музею історії України.
До скарбу входили численні прикраси, серед яких – чотири золоті медальйони з вставками перегородчастої емалі. На цих пластинах зображені Ісус Христос, Богородиця, Іоанн Предтеча й архангел. Вважають, що медальйони колись становили єдиний ансамбль – зображення Деїсу, який належав до князівської убори.
Подібні прикраси історично називали «бармами» – за аналогією з пізнішим опліччям у царських шатах. Однак розбіжності в розмірах і стилі оправи свідчать, що емалеві пластини могли спочатку бути окремими й лише згодом отримати золоту рамку.
Один із менших медальйонів прикрашений вставною пластинкою з Богородицею поясного типу. Фігура Діви повернута ліворуч, голова злегка нахилена, погляд спрямований до центральної постаті Христа. Богородиця вбрана в синій мафорій, під яким проглядає червоний чепець, а складки на плащі вимальовано дуже жваво.
На чолі та плечах Матері Божої видно стилізовані хрести, що символізують її непорочність до, під час і після народження Христа. Напис «Μ–Ρ» і «ΘΥ» із титлами є скороченням грецьких слів «Μητηρ Θεου» («Мати Божа») і виконані в діакритичній манері, ближчій до латинської традиції.
Традиційно домонгольська іконографія Богородиці на Русі використовувала синій та пурпуровий кольори. У сахнівському медальйоні ж зустрічаємо рідкісний для того часу червоний чепець і поручі. Таке поєднання зустрілося здебільшого в західноєвропейському мистецтві – зокрема у Венеції чи на Сицилії.
Саме латинські та грецькі елементи в написах і стилістиці емалей вказують на майстерню, ймовірно споріднену із середовищем Південної Італії або Венеції, де в XII–XIII ст. популяризували червоне забарвлення на зображеннях Богородиці.
Таким чином, золотий медальйон із колекції Національного музею історії України – не лише витончений приклад середньовічного ювелірного мистецтва, а й безцінний доказ активних культурних контактів Русі з Західною Європою. Побачити цей шедевр можна в постійній експозиції музею.
Вітак розкрив всі кольори нових iPhone 17 і iPhone 17 Air, що обіцяє дивувати покупців…
У Дніпропетровській області виявили стародавні артефакти, що можуть змінити наше уявлення про регіональну історію.
Податкова служба України проводить перевірки рахунків громадян та вимагає пояснень щодо джерел доходів. Дізнайтесь більше…
Вчені виявили нового акулоподібного хижака Dulcibella camanchaca на глибині 8000 метрів, що перевертає уявлення про…
Kyivstar запустив Starlink для смартфонів в Україні, забезпечуючи глобальний супутниковий зв’язок для користувачів.
Корейські вчені розробили сенсор для виявлення раку за 20 хвилин, використовуючи світло і машинне навчання…